ForumSaab
  1. Startseite
  2. Forum
  3. Auto
  4. Saab
  5. Mal ein kleiner Link für die Saabzweifler

Mal ein kleiner Link für die Saabzweifler

Themenstarteram 29. April 2002 um 19:29

http://www.saabzone.com

DER NEUE 9-3

Volvo ziehe Dich warm an !

Ähnliche Themen
40 Antworten

Nun ja, der Wettbewerb zwischen S60 und 9-3 wird mit dem neuen Modell sicherlich härter werden. Wenn sich die Saab-Ingenieure bei der Konstruktion des neuen Wagens genau so angestrengt haben, wie vor ein paar Jahren beim 9-5, ist bestimmt ein tolles Auto mit vielen Qualitäten dabei rausgekommen.

Zwei persönliche Meinungen möchte ich aber dennoch loswerden:

1. Die Seitenansicht wirkt bei weitem nicht mehr so eigenständig wie das alte Modell. Ohne die steile Windschutzscheibe und charakteristische Seitenlinie kann man den Neuen glatt mit einem Mazda oder Honda verwechseln. Ich bin mal gespannt, wie er von vorne und hinten aussieht (sieht man auf den kleinen Photos ja leider nicht so gut), sowie wie er in "live" wirkt.

2. Volvo wird gewiss ein harter Wettbewerber entstehen, doch Saab muss insbesondere in Deutschland noch ein bißchen an seinem Image feilen. Darüber hinaus fehlt Saab bis jetzt leider ein ausreichend großes Händlernetz sowie eine größere Produktpalette. Selbst Volvo, dessen Angebot ja auch nicht riesig ist, bietet neben einem großen Kombi, sowie einer großen und einer mittleren Limousine (wie Saab) noch eine Kompaktlimousine mit dazugehörigem Kombi, eine eigenständige Coupé/Cabrio-Baureihe, einen geländegängigen Kombi sowie in naher Zukunft einen vollwertigen SUV an.

Auf jeden Fall bin ich mal gespannt, wie sich der neue 9-3 entwickeln wird. Die Importeure scheinen ja in letzter Zeit mächtig aufzudrehen.

Themenstarteram 29. April 2002 um 20:06

Beide Unternehmen bauen vernünftige Fahrzeuge.

Volvo wirbt seit Jahren mit seiner Sicherheit und hält an seinem Biedermanimage fest.

Saab hingegen, endlich aus seinem Dornröschenschlaf aufgewacht, tendiert in die Richtung sportlich, dynamisch und individuell.

Man will bei Saab Markt machen und dieses auch erfolgreich.

Jedes Jahr neue Events sollen die Marke beleben, ich denke wird es auch. 9-3 Limousine im Spätsommer, Kombi Jahresende,Allrad Jahresende,neues Cabrio nächstes Jahr,

in 2 Jahren den neuene 9-5, den 9X in 2004.

Man kann sicherlich keine Wunder erwarten, hat man doch erst Ende letzten Jahres mit dem 9-5 den Weg auch für den Dieselfahrer freigemacht aber ich sehe, dass Volvo in den nächsten Jahren auch an Saab knabbern wird, zu dem Volvo immer mehr mit dem Ford - Image kämpfen muss.

Das hat Saab wiederum schon hinter sich im Bezug auf Opel,

der Kunde weiss es und nimmt es hin.

Zum Händlernetz, Saab verfügt über ca. 150 Händler bundesweit, mehr werden es auch nicht werden, dagegen haben die einzelnen Vertragshändler die Möglichkeit Servicestützpunkte zu setzen.

Zitat:

Original geschrieben von 95Aero

Volvo wirbt seit Jahren mit seiner Sicherheit und hält an seinem Biedermanimage fest.

Saab hingegen, endlich aus seinem Dornröschenschlaf aufgewacht, tendiert in die Richtung sportlich, dynamisch und individuell.

Also dazu möchte ich doch mit dem nötigen Respekt widersprechen. Sicherlich fährt Saab auf der Marketing-Schiene der eher sportlichen Autos - nicht zuletzt dank des konsequenten Einsatzes von Turbomotoren.

Doch zu behaupten, Volvo halte an seinem Biedermannimage fest, stimmt nun mal ganz und gar nicht. Jede Baureihe ist mit potenten und harmonischen Topmotorisierungen ausgestattet:

S/V40: 2,0 Liter - 200 PS

S60/V70: 2,3 Liter - 250 PS

C70: 2,3 Liter - 240 PS

S80: 2,9 Liter - 272 PS

Aber auch die jeweiligen Softturbos sind allles andere als Langweiliger und in ihrer harmonischen, bei extrem niedrigen Drehzahlen drehmomentstarken Charakteristik unerreicht. Auch die Fahrwerke der leistungsstärkeren Modelle sind neben Komfort auch auf Fahrspaß und Agilität ausgelegt.

Noch stärkere Motoren werden binnen Jahresfrist erscheinen. Glaubhaften Gerüchten zufolge bekommen S60 und V70 im Herbst die R-Variante mit 300PS-Motor, Allradantrieb, 6Gang-Schaltung und 4C-Fahrwerk zur Seite gestellt (ähnlich den Performance Concept Cars). S80 und XC90 werden aller Vorraussicht nach mit einem V8 ausgestattet.

ich würde gerne ransoms aussage unterstützen. sicherlich war seit 1966 volvo nicht mehr unbedingt sportlich, aber seit dem 850, der von der »mot« in einem direkten vergleichstest sogar als sportlicher als der bmw fünfer beschrieben wurde, zæhlt volvo wieder »dazu«...

auch ist volvo keineswegs mit dem sicherheits- und umweltorientierten image »zufrieden«, die rege beteiligung im motorsport zeugt davon. vor allem sind da das frühere engagement in der btcc (gb) mit u.a. einer saisonmeisterschaft, mehrere langstreckenrennen (wichtig: nürburgring, 24h von australien) und in kleineren rennserien (u.a. stcc, belgische privatrennserien) zu nennen... (siehe bild)

ich habe hier mal einen vergleichsartikel sabb 9-5 aero gegen volvo v70 t5 kopiert, allerdings auf norwegisch. ist aber sehr leicht zu verstehen, den rest kannst du entweder aus dem kontext erschließen oder du fragst mich. mal vorweggenommen: da der focus auf sportlichkeit lag, gewinnt knapp der saab, der in fast allen anderen kategorien unterliegt...

»9-5 Aero eller V70 T5

Duell: Volvo V70 T5 møter Saab 9-5 Aero Estate

Aero og T5 er modellbetegnelser som de respektive merkene har brukt på sine verstingmodeller. Volvo har sågar til tider hengt på en ”R”, men den er ikke tilgjenglig nå.

Av Stian Gihle

Torsdag 15. november 2001

 

Saab har lengst tradisjon med sitt produktnavn Aero som har vært ensbetydende med tøffe turbomotorer og rikelig med hestekrefter. Volvo T5 har en mye kortere historie å se tilbake på, men har seilt opp som et alternativ for de som vil ha fraspark til en betydelig billigere penge enn mange tyske alternativer.

Volvo V70 T5

Volvo V70 T5 ser helt lik ut som dens svakere søsken. Ikke en gang når du fyrer opp motoren er det noe som sladrer om at dette er noe helt utenom det vanlige. Det er først når du har kommet i gang og fått litt turtall på motoren at du skjønner hvorfor V70 T5 med litt ekstrautstyr koster

rett over 760.000 kroner.

Saab 9-5 Aero Estate

Saab 9-5 Aero skiller seg fra de øvrige 9-5 modellene med mer sportslig styling. Senket sportschassis understreker at Aero har mer å by på enn en de fleste konvensjonelle stasjonsvogner. Når du setter deg inn bak rattet troner det dessuten en stor fartsmåler gradert til 260 kilometer i timen og en turbotrykksmåler mot deg. Dette er bensin til blodet.

Begge med 250 hestekreter

På papiret ser de to motorene svært like ut, men på veien er de svært forskjellige. Volvo-motoren er medgjørlig og snill og gjør minst ut av seg - til tross for at Volvoen i følge fabrikken er et sekund raskere fra 0-100 kilometer i timen enn Saab 9-5 Aero. Saaben er mer rampete og oppfører seg mer som en rå turbobil.

Hvordan gikk det?

Testen av disse to bilene var et forsøk på å finne en bil som hadde mye av alt, og som skal tilfredstille kresne kunder med krav langt utover det vanlige. Det er opplagt at det er viktig med ytelser godt over normalt nivå. Vi var også jakt etter sportslige kjøreegenskaper kombinert med langturskomfort. God plass, både til de som sitter foran og de som sitter bak er vesentlig, og bagasjerommet skal være stort. Priser og grantier teller også med i totalvurderingen.

Det er med andre ord ikke rent lite vi vil ha for pengene, og konkurransen mellom de to svenskene ble hard. I neste kapittel kan du lese om to sterke turbomotorer som har kjempet om å få nyte vår gunst.

Motor og kjøreegenskaper

Stort sett er store familiebiler ganske trauste greier med enten firesylindret bensinmotor, eller turbodiesel. Ikke spesielt spennende for å være litt kritiske.

Det er ikke så mange bilfabrikker som har valgt å forbarme seg over effektsugne mennesker hvor hestekrefter er det som teller mest. Hos disse folkene spiller det ingen rolle om det er høyt dreiemoment på lavt turtall eller ikke. Det skal være hestekrefter og det skal være mange av dem.

Løsningen er her

Duellantene har helt lik konfigurasjon. Begge bilene har tverrstilt turbomotor og drivkraften går gjennom en automatkasse og ut på forhjulene. Den største forskjellen er at Volvoen har en femsylindret motor og Saaben har en firesylindret motor. Dette viste seg å ikke ha noen spesiell betydning for resultatet av testen.

Forskjellig til tross

Begge bilene har 250 hestekrefter. I Saab oppnår du denne effekten ved 5.500 omdreininger i minuttet mens du kan nyte kreftene ved 5.200 omdreininger i Volvoen. Det er på dreiemomentskurven det skiller. Volvo har en flat kurve på 330 newtonmeter fra 2.400 til 5.200 omdreininger. Saab derimot kliner til med 350 newtonmeter allerede på 1.900 omdreininger. Dette merket vi tydelig under kjøring. Saaben har betydelig bedre trekkraft fra stillestående og når den i tillegg har bedre gassrespons ble denne mye sprekere i avsatsen enn Volvoen. Volvoen brukte mer tid på å få opp farten og var rett og slett litt treg i starten. Oppover på turtelleren nærmet Volvoen seg igjen, men Saab fremstår som den bilen som er lettest til bens.

Begge mangler grep

Begge disse bilene har for lengst passert fraser som kultiverte og dynamiske. Dette er de to sterkeste stasjonsvognene som finnes med forhjulsdrift, og det merkes tydelig at begge bilene sliter med både veggrep under akselerasjon og det faktum at de samme hjulene også skal styre bilen. Det sier seg selv det blir for mye for de stakkars forhjulene. Når det gjelder hvem som klarer seg best er det Saab. Ikke det at den har så veldig godt feste, men den sitter litt bedre enn Volvoen. Saab har også ESP som standard. På Volvo må du betale 3.550 kroner ekstra – og det er kort og godt for dårlig på en bil med så mye krefter.

Automatgir med og uten

Begge bilene hadde automatgir. Ingen av dem har det som standard og det koster å få dette i tillegg. På Volvo koster femtrinns automatgir 18.500 kroner og skal du ha Geartronic (mulighet for sjalte selv) må du ut med 3.150 kroner i tillegg. Volvo har to kjøreprogrammer. Det er normalt sjaltemønster og vinterprogram. Saab skal også ha noen kroner for automatgir. 21.700 kroner koster det og da får du tre kjøreprogrammer; normal, sport og vinter. Ingen av bilene har girkasser som passer bilene spesielt godt. De er for myke og snille. Girkassen i Volvoen har den åpenbare fordelen at du kan gire selv. Det gjør det enklere å gire når det passer deg og du kan lett gire ned foran svingene, men et mer sportslig sjalteprogram ville vi hatt uansett. Saaben har et sportsprogram, men det virker ikke slik det skal. Det girer for tregt og det girer heller ikke ned når du bremser ned foran svingene. Det girer først når du gir gass ut av svingen, og for entusiastene er det i seneste laget. Vi ble ikke noe særlig dus med noen av disse automatkassene og ville sterkt vurdert å kjøpe manuelt gir. Det gjør bilene raskere, billigere og reduserer forbruket.

Storforbrukere

Store motorer er ikke nødvendigvis tørste i utgangspunket, men potensialet er i høyeste grad til stede. Duellantene skal greit kunne kjøres på under en liter per mil, men vi klarte ikke det. På aktiv landeveiskjøring brukte Volvoen 1,25 liter per mil og Saaben brukte 1,36 liter per mil. Kundene til disse bilene har nok neppe likviditetsproblemer, men forbruket er likevel i høyeste laget.

Best på tur

Begge bilene operer i en klasse hvor kundene stiller høye krav. Gode kjøreegenskaper er viktig og bilene bør takle det meste uten å nøle. Med 250 hestekrefter til disposisjon vil vi ha sportslighet og kjøreglede. Saaben er den mest sportslige med god margin. Motoren er hvassere i Saab, fjæring og understell er et hakk nærmere fasiten til kjøreglede og styring og veigrep er også mer patent på Saab enn på Volvo. Begge bilene egner seg allikevel best på langtur, og Volvoen skårer best på akkurat dette punktet. Den har som nevnt det mest behagelige oppsettet og det er ikke mye som taler for å velge en annen bil for de aller lengste etappene.

Det er Saab 9-5 som har imponert mest så langt i testen, men Volvoens paradegren, plass og komfort gjenstår.

Plass og komfort

Volvoen ligger et hestehode foran når det gjelder plass og komfort. Det er det ingen tvil om, men er det nok til å innhente forspranget til Saab?

 

Volvoen har en stor styrke. Det er førerplass, seter og ergonomi. Det er så gjennomført bra at de fleste andre biler lett havner i skyggen. Det er også til en viss grad tilfellet for Saab.

Eksklusivt

Begge kupeene utstråler klasse. Testbilene har skinnseter og utstyrsnivået er høyt. Bilene har det meste og hvis vi skal driste oss inn på en fargediskusjon, så vil vi si at Saabens sorte skinninnredning gir et mye mer eksklusivt inntrykk en det beigefargede skinninteriøret i Volvo. Resten av materialene virker solide, men finishen skulle vi ønske var bedre. Begge bilene er dessverre plaget med mye knirking og skrangling fra i interiøret. Det hører over hodet ikke hjemme i biler i denne prisklassen.

Rommelig foran

De utvendige målene er ganske like, men Saaben er 12 centimeter lengre enn Volvoen. Dette synes ikke på noen måte på den innvendige plassen. Volvoen har helt klart den beste førerposisjonen. Begge bilene har alle justeringsmuligheter på setene og begge har ratt som kan justeres både i høyde og lengde. For de lengste av oss sitter du veldig høyt i Saab og rattet kan ikke trekkes langt nok ut. Jeg blir sittende for nærme pedalene og det blir ingen optimal kjøreposisjon hvordan vi enn snur og vender på det – men det er i høyeste grad individuelt. Setene i Saab er de som gir desidert best sidestøtte. De er også mye fastere i fisken enn Volvosetene og for sportslig kjøring er setene i Saab de beste.«

(gekürzt, rest kommt gleich)

lieb gruß,

oli

p.s.: auch von interesse: http://swedespeed.com/main_news/04_25_02_2.html

ach ja, ganz wichtig: momentane teilnahme an der etcc (european touring car championship), siehe auch http://swedespeed.com

und hier der rest: »

Som i stuen

I Volvo er det mer eller mindre perfekt. Du sitter som i et stort stuemøbel og rattet kan plasseres akkurat der det skal være. Setet gir ikke så god sidestøtte, men du skal lete lenge etter bedre seter. Også når det gjelder midtkonsoller er Volvo nummer én. Det er en orden på knapper og brytere i midtkonsollen som vi sjelden har sett maken til. Saaben er mer rotete og krever mye mer tilvenning for å finne ut av hvor de forskjellige funksjonene befinner seg. Bare ta kjørecomputeren for eksempel. Der må du holde tunga rett i munn for å finne de dataene du er på jakt etter.

Gode bakseter

Ingen av bilene har problemer med å fikse plass til en rekke med passasjerer. Alle mann bak har hver sin hodestøtte og hvert sitt trepunktsbelte. Plassen bak er omtrent lik i de to bilene, men Saaben trekker det lengste strået når det er snakk om utfomingen av baksetet. Det støtter bedre i ryggen og du har mye bedre plass til føttene under setet foran. Det er i høyeste grad behagelig.

Plass til bagasje

Volvo har et bagasjeromsvolum på 485 liter og Saab har 416 liters volum. Denne forskjellen kan komme av at Volvoens tak er strukket i hele bilens lengde slik at bagasjeromsluken blir helt vertikal. Dette er praktisk, men kanskje ikke det som ser best ut. Saab har til gjengjeld en mye lavere innlastingshøyde. Begge disse bilene kan kjøre i stykker nesten hva det skulle være av bagasje. Da er det bra at begge bilene har mulighet til å surre fast godset i bagasjerommet. Ellers ville det nok garantert ha danset rundt en del. På begge bilene kan du vippe frem sitteputen i baksetet og legge ryggen ned. Da blir lasterommet så godt som flatt på begge kandidatene. Bakseteryggen er også delt.

Ulyder

Vi må klage litt på ulydene som disse bilene produserer. Bortsett fra gromme stereoanlegg er det mye ulyd som trenger inn i ørene. Vindstøy er det lite av, men det meste annet lager støy i rikt monn. Dekkene holder fred så lenge asfalten er god, men på grov asfalt støyer dekkene altfor mye. Det suser, og vi hadde faktisk håpet på litt mer ro. Kraftige motorer pleier som regel å spy ut litt fin lyd, men heller ikke her finnes det noe nytelse for ørene. Og det ender ikke her. Begge bilene var også plaget med mye skrangling og knirking fra interiøret. I dette avsnittet får begge bilene solid stryk.

Behagelig fjæring

Volvoen imponerer mest på plass og komfort. Den er desidert mest komfortabel og eliminerer det meste av ujevnheter på en fortryllende måte. Vi har sagt det tidligere under forrige kapittel at Volvo V70 nok er best for de lengste etappene. Det stemmer også med tanke på komforten. Volvoen er myk og komfortabel der Saab er litt sportslig og brå.

I dette kapittelet har Volvoen virkelig tatt innpå. Hvem velger vi?

Konklusjon

Vi har etter en lang testuke funnet ut hvem av bilene vi liker best. Begge er åpenbart biler som tilbyr mye, men vi har en favoritt.

 

Begge bilene stiller til start med forhjulstrekk. Vi mener at det på langt nær er den optimale løsningen for såpass motorsterke biler, men uansett er det likt for begge så ingen taper noe i sammenligningen av den grunn.

Nå skal det sies at utstyrsnivået i Saab er litt bedre enn i Volvo og dette setter også spor etter seg på sluttsummen. Bilene hadde ganske likt med utstyr, men Volvoen kostet betydelig mer med tilsvarende utstyrsnivå som Saab. Volvoen var ganske nøyaktig 100.000 kroner dyrere.

Små marginer

Som nevnt i innledningen skal vi ha mye av alt, samtidig som det er viktig hva sluttsummen på regningen ender på. Etter å ha kjørt svært langt, vurdert frem og tilbake klarte vi til slutt finne vår favoritt.

Saab tar poenger på kjøreglede, motor, ytelser, utstyr, pris og nybilgaranti (2 år).

Volvo har komfort, plass, seter, sikkerhet og bagasjerom som sine store fordeler men Volvo har foreløpig kun ett år nybilgaranti. Her er det noe på gang, men vi vet ikke riktig enda hva som skjer.

Vi vil ha Aero

Vi ender opp med å velge Saab 9-5 Aero som vår kompromissløse stasjonsvogn. På de områdene hvor Volvo scorer høyere ligger ikke Saab langt etter, og på de områdene hvor Saab er best har Volvoen for mye å ta igjen. Når Saab i tillegg har bedre garanti, er mye billigere i innkjøp og gir oss så mye mer kjøreglede ble valget lettere enn vi hadde tenkt oss i utgangspunktet«

@Oli

 

Hallo,

und jetzt bitte die Übersetzung. :D

Gruß

Jo

Themenstarteram 30. April 2002 um 17:34

Nun denn, Prima das ich hier eine so nette Diskussion auslösen konnte.

Aber sehen wir uns mal die Tatsachen an, wie tritt denn Volvo in der Werbung auf ?

Doch wohl nicht mit einem sportlichen Image?

Das man auf dem Weg ist , der für Volvo noch ein sehr langer ist, sportlichkeit in seine Fahrzeuge zu bringen ist keine Frage, doch haben trotz vieler Liftings und neuer Designs die Fahrzeuge immer noch ( ich will jetzt nix schlechtreden) die Optik eines Brotkastens.

Gegen die Motorisierungen gibt es nichts zu sagen, auch nicht gegen den Allrad, den hat Volvo saab voraus aber auch hier lernt man dazu.

Saab Motorisierungen 93:

2.0t Lowpressure 150 PS

2.0t Highpressure 185 PS

2.0t Highpressure 205 PS

Leistung erweiterbar bei den 205 PS auf 265 PS

bei den 150 PS auf 222 PS

neuer 93:

150 PS, 175 PS, 205 PS, 265 PS in Serie,

Allrad ab Winter,5 und 6 Gang Schaltgetriebe

2004 def. Einführung Saab 9-X Allrad 6 Zylinder ( nicht von Opel) 280 PS

Saab 95:

2.0t Lowpressure 150 PS

2.3t Highpressure 185 PS

2.3t Highpressure 250 PS in der Aero Variante erweiterbar auf 310 PS mit 440 N/M.

 

Soviel zur Sportlichkeit von Saab.

Einig dürften wir uns darüber sein, dass der Saabfahrer auf jeden Fall das individuellerer Fahrzeug fährt.

Zum besseren Verständnis, ich bezweifele nicht die Motorisierung von Volvo, eher die biedere Optik der Fahrzeuge, die Motorisierung spielt doch eine untergeordnete Rolle.

Der Kunde, der ein sicheres Fahrzeug ohne Flair und Ambiente fahren möchte, dem Leistung am 'Herz liegt und dem die Leichenwagenausstrahlung der Kombis egal ist, der fährt zu einem absolut vernünftigem Preis sicher gerne einen Volvo.

V 40

 

Also Augenblick mal,

hast Du denn noch nie einen V40, das ist auch ein Volvo-Kombi, geshen? :eek:

Ich finde meinen wirklich sehr gelungen! :)

Gruß

Jo

Themenstarteram 30. April 2002 um 18:56

Bei dem V 40 scheiden sich die Geister,

persönlich habe ich wirklich nichts gegen ihn einzuwenden nur wir sprechen ja hier auch nicht von einem echten Volvo,

die Spuren des Mitsubishi Carisma sind nicht unter den Teppich zu fegen die Optik ist noch eine der besten die Volvo hat, muss ich sagen. Auch die Zuverlässigkeit, ein Freund von mir faehrt einen Diesel, echt enorm !!

@95 Aero: Du willst es ja aber auch nicht anders

 

Sei erneut gegrüßt. Mir scheint, hier prallen die Meinungen zweier Fans in Bezug auf die Marken Saab und Volvo aufeinander. Und wieder einmal möchte ich einige Punkte nicht unkommentiert lassen.

Die Behauptung, Volvo mache keine Werbung für die Sportlichkeit seiner Autos ist schlichtweg falsch. Gegenbeispiele? Aber bitte gern:

-Printkampagne des S60. Slogan: "Das Feuilleton kennen Sie schon, hier der Sportteil". Alle Druckanzeigen des S60 zielen auf Dynamik ab.

-TV-Spot des V40 (schon etwas älter), bei dem ein T4 ein Segelflugzeug emporzieht.

- TV-Spot des V70 T5, in dem der Vater zwischen seinen Kindern hin- und herfährt

- TV-Spot des V70 T5, in dem ein Mann während des Toastens beim Frühstück seine Butter einkaufen fährt.

Es gibt noch weitere Beispiele, doch das soll fürs erste genügen.

Zu der Aussage "Optik eines Brotkastens" habe ich mal ein Bild besagter Brotkästen angehängt. Mir persönlich ist im Kombi-Vergleich der in sich stimmige V70 allemal lieber, als der 9-5 Kombi, bei dem man sieht, dass das Heck erst nachträglich drankonstruiert wurde. Generell finde ich, dass das Volvo-Design den moderneren Charakter hat, da sämtliche Kanten und Linien der Fahrzeuge harmonisch ineinander übergehen. Bei Saab laufen sehr viele Linien ins Leere. Ich bin ein Fan einer einzigen Kante, die von den Scheinwerfern bis zum Heck führt. Diese findet man bei sämtlichen Volvos in mehr oder weniger ausgeprägter Form, Saab hat sie beim neu erscheinenden 9-3 eingesetzt - meiner Meinung nach sind sie damit auf dem richtigen Weg.

Eine Frage habe ich zur Motorisierung des neuen 9-3. Gemäß deiner Ausführungen wird er Benzinmotoren mit 150, 170, 205 und 265 PS ab Werk erhalten. Von der stärksten Variante habe ich noch nichts gehört, allenfalls nach einer Recherche das Gerücht von einem Hirsch(?)-Tuning auf 265 PS gehört. Hast du die Info aus sicherer Quelle? Wenn ja, dann gibt das sicherlich eine Granatenkiste.

Du meintest außerdem, dass man mit einem Saab das individuellere Auto kauft. Wenn man Individualität mit Seltenheit aufgrund geringer Verkaufszahlen gleichsetzt, dann hast du sicherlich recht. Mir persönlich genügt die Individualität von Volvo, die mit etwa 1,4% Martkanteil ja auch keine richtig große Marke in Deutschland sind. Allerdings wäre ich dabei gleich beim Punkt: Saab hätte es durchaus verdient, ein paar Tausend Autos mehr zu verkaufen. Sie sind auf jeden Fall besser, als man es aus dem Marktanteil rückschließen könnte. Nur wenn es nach mir ginge, sollten sie die Käufer von Audi, BMW und Mercedes, aber nicht von Volvo abwerben;-))

Zuletzt noch eine Frage? Was veranlasst dich zu der Bemerkung, Volvos hätten kein Flair und kein Ambiente? Volvo ist meiner Meinung nach eine der Marken mit besonders ausgeprägtem Markencharakter. Dieser macht sich in solchen Dingen wie Design, Fahrgefühl und den Motoren (Stichwort: 5-Zylindersound) stark bemerkbar.

Auf jeden Fall viele Grüße

Jo

PS: Fährst du eigentlich auch einen 9-5 Aero (wegen deines Nicknames)?

Themenstarteram 30. April 2002 um 20:23

Hi, langes Posting, zur letzten Frage ich fahre einen

9-5 Aero aus My 2002 ( verkaufe die Dinger ja auch und da bot es sich auf Grund des günstigen Kurses, war ein Dienstwagen ,an );)

Bei uns zeichnet sich nach der Einführung der beiden Diesel im 95 eine ganz klare Tendenz ab, der Wechsel der 5er

und A6 Fahrer, die bei uns. ähnlich wie bei Volvo für weitaus weniger Invest ein voll ausgestattetes Fahrzeug erhalten.

Bei einem 95 TiD Kombi weiss ich ab 45.000 Euro schon nicht mehr was ich dem Kunden noch verkaufen, soll, er hat alles !!! icl. Standheizung und Navi !

Vom Brotkastenimage wirst Du mich schwerlich abbringen können, nun schau Dir doch dieses ewig lange,überladenen Heck des V 70 an, schwarze Gardinen rein, perfekt !

Wenn man mit einem Familienlaster auffallen will, dann ist der V70 das non plus ultra! " HIER KOMMT DADDY MIT HUND UND KIND"

Derjenige, der einen Kombi fahren will, der Sportlichkeit darstellt, der ist bei Saab richtig.

Das nachträglich angehängt Heck ist bewußt konstruiert, um die KLinie zu brechen und das Fahrzeug dynamischer darzustellen, was auch gelungen ist, somit fehlt hier das typische Familienlasterimage.

Die Variante der 265 PS beim neuen 9-3:

Man plante zunaechst eine Hirsch-Variante, die Entscheidungen werden aber in Richtung Eigenkonzept gelenkt. Auskunft von Saab-Deutschland !

Man möchte zeigen, dass es nicht eines Tuners bedarf diese Leistung zu realisieren, hat man sich schon beim Tuning der bisherigen Modelle das Zepter von Hirsch abnehmen lassen.

Nicht die Verkaufszahlen machen ein Fahrzeug individuell,

sondern das Fahrzeug selbst.

Saab oder Volvo werben sich ehr selten die Kunden ab, wir haben hier zwei komplett verschieden Richtungen an Kunden, die einzige Gemeindsamkeit derer ist der Hang zum " Sicheren Schweden".

Ich habe gute Kontakte zu unserem ortsansässigen Volvohändler, selten verirrt sich ein Saabkunde dort oder auch umgekehrt.

Wir sind uns einig, dass beide Fahrzeuge in einem absolut kaum von unseren deutschen Kollegen zu schlagenden Preis-Leistungsverhältnis stehen.

Wobei der Volvo trotz schöner Werbespots doch am Ziel als Sportler zu gelten vorbeigeschossen ist.

meiner meinung nach sind volvos mit dem aktuellen v70 letztendlich weg vom brotkasten. beim 850 kann man das vielleicht noch sagen, so aber nicht...

und der saab-geschæftsführer für deutschland hat auf der vorstellung des 9-5 kombi als »hauptkonkurrenten« den volvo v70 genannt. mir fehlt natürlich die praktische erfahrung, die du vorzuweisen hast, aber irrt sich der mensch auf dem obersten posten von saab de? keine ahnung, welcher »authoritæt« ich da eher vertrauen soll...

lieb gruß,

oli

p.s.: eng am brotkasten bleibend, ein quader mit abgerundeten ecken, finde ich, der 9-5 aero sieht dem sogar æhnlicher... *lol* (siehe bild)

... um der ganzen Diskussion noch einen kleinen Kick zu geben soviel: Nach über 10 Volvo Jahren, kommen die neuen Dinger (ab 850) nicht mehr in meine Garage.

Grund: Mein letzter Volvo V70 D (2000 gekauft), hatte 2002 keine 60.000 km runter, als die Fachwerkstatt mir sagte, dass vier neue Radaufhängungen fällig seien.

Garantie dachte ich. Nein, nicht für Volvo.

In 2000 war bereits der Dieselfilter - bzw. seine Dichtung -kaputt und hatte mir die Motoraufhängungsgummis zersetzt. Ersatzfahrzeug während der Reparatur? Denkste!

Die Kiste hat 80.000 DEM neu gekostet.

Mir verkauft Volvo keinen von den Neuen Dingern mehr. Da bin ich mir sicher.

was hast du alles versucht, um gerechtigkeit walten zu lassen!? hast du auch mal an volvo deutschland geschrieben? was war das für ein hændler und wo!?

lieb gruß,

oli

Deine Antwort
Ähnliche Themen
  1. Startseite
  2. Forum
  3. Auto
  4. Saab
  5. Mal ein kleiner Link für die Saabzweifler