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E34 525i 24v Problem mit ZF 5hp18

BMW 5er E34
Themenstarteram 16. März 2016 um 18:41

Hallo.

Ich habe seit Anfang des Jahres einen 525iA, den ich als Sasionfahrzeug einsetzen will.

Zum Problem:

Ich fuhr 20km zur meiner Arbeitsstelle und stellte das Auto dann ab (von D auf P).

Zur meiner Verwunderung konnte ich den Wählhebel nur mit erheblichen Kraftaufwand in die Parkstellung bringen. Als ich zuvor von Zuhause los fuhr und das Getriebe kalt war, konnte man die Fahrstufen wesentlich leichter wählen.

Nach fünf Minuten wollte ich dann wieder losfahren.

Als ich die Fahrstufe "D" einlegte passierte absolut nichts mehr. Ich gab etwas mehr Gas und dann meldete sich im Display das Getriebenotprogramm.

Alle anderen Fahrstufen funktionieren auch nicht mehr.

Ich habe dann später festgestellt, dass der Bowdenzug der vom Wählhebel zum Getriebe geht am Ende, also am Getriebe, abgeknickt ist.

Ich hatte versucht direkt am Getriebe eine Fahrstufe einzulegen, aber es findet keine Kraftübertragung statt...

Woran könnte das liegen? Das Getriebe schaltete vorher sauber und ohne jegliche Störungen!

Liegt es wirklich nur am Bowdenzug der erneuert und korrekt eingestellt werden muss oder ist da vielleicht mehr im Argen?

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13 Antworten

Lässt sich der Hebel am Getriebe denn noch bewegen oder sitzt der fest?

"Ich hatte versucht direkt am Getriebe eine Fahrstufe einzulegen, aber es findet keine Kraftübertragung statt..."

Du musst direkt am Getriebe am Hebel den Gang einlegen + zusaeztlich auch noch am Schalthebel. Denn da kommt die Steuerung der Magnetventile her.

Wenn es dann klappt, Bowdenzug ersetzen.

Themenstarteram 17. März 2016 um 3:22

Zitat:

@E32_Highline schrieb am 17. März 2016 um 00:51:54 Uhr:

Du musst direkt am Getriebe am Hebel den Gang einlegen + zusaeztlich auch noch am Schalthebel. Denn da kommt die Steuerung der Magnetventile her.

Wenn es dann klappt, Bowdenzug ersetzen.

Moin, danke für den Ratschlag.

Ich werde die beschriebene Vorgehensweise heute nach Feierabend mal ausprobieren.

Könnte unteranderem auch der Getriebeschalter der direkt am Wählhebel sitzt einen Defekt vom gewaltvollen Einlegen in die Parkstellung erlitten haben?

Oder ist das eher ausgeschlossen?

Themenstarteram 17. März 2016 um 4:21

....

Themenstarteram 17. März 2016 um 16:34

So...

Ich war nun in der Garage und habe die oben beschriebene Vorgehensweise ausgeführt-leider ohne Erfolg.

Zur Vorgehensweise:

Ich habe zuerst den Hebel direkt am Getriebe auf "D" gestellt, habe den Motor angelassen (Wählhebel stand auf "P" und dann habe ich den Wählhebel auf "D" gezogen)

Ich habe festgestellt das der Hebel am Getriebe schwergängig ist und die Stufe vom Rückwartsgang fast überspringt beim Betätigen des Hebels. Kann vielleicht der Hebel im inneren des Getriebes defekt sein?

Verstellt der Ganghebel denn den Hebel am Getriebe oder nicht? Wenn nicht, dann kann, wie erwähnt der Zug oder die Hebelmechanik defekt sein.

Themenstarteram 17. März 2016 um 17:56

Der Wählhebel betätigt den Hebel am Getriebe, aber der Bowdenzug ist etwas verbogen und lässt sich somit nicht mehr korrekt einstellen.

Ich habe heute den Bowdenzug am Getriebe demontiert und habe dann den Hebel am Getriebe auf D geschalten und den Wählhebel im Innenraum in die entsprechende Fahrstufe D.

Es findet dennoch kein Kraftschluss statt.

Es passiert absolut nichts...

Alle Gaenge ausprobieren unten am Gestaenge, nicht nur D, und dann entsprechend schalten am Schalthebel, jeweils das gleiche, was Du unten am Ganghebel eingestellt hast ohne Bowdenzug.

Denn dann kann man erkennen, was los ist. Sieht man die Gaenge in der Anzeige im KI? Wenn nicht, ist es was elektrisches. Ich hab die Fehlersuche vor einigen Jahren mal in einem engl. Forum geschrieben, hier, uebersetzen musst Du selber: Troubleshooting BMW A5S 310Z ZF 5HP18

Condition......................... Cause.................................................. Remedy

Position Park position does not engage

a) Shift linkage between selector lever and transmission maladjusted

b) Excessive friction in parking lock mechanism

a) Adjust selector lever, refer to 24 00 007

b) Replace parking lock parts (connecting rod, pawl),refer to 24 34 006

-----------

Park position does not hold (slips)

Shift linkage between selector lever and transmission maladjusted

Adjust selector lever, refer to 24 00 007

--------------------------

Engine cannot be started in N or P, or can be started in all positions

a) Shift linkage between selector lever and transmission maladjusted

b) Transmission switch faulty. Starter motor inhibit relay or power line defective

a) Adjust selector lever, refer to 24 00 007

b) Replacing transmission switch, refer to 25 16 080. Replacing/repairing relay between inlet lines

---------------------

Position R: No reverse gear

a) Shift linkage between selector lever and transmission maladjusted

b) Clutch B destroyed

c) Brake D destroyed In this case also no engine braking effect in position 2,1st gear

d) Brake G destroyed

e) Refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Adjust selector lever, refer to 24 00 007

b) Exchange transmission, refer to 24 00 046

c) Exchange transmission, refer to 24 00 046

d) Exchange transmission, refer to 24 00 046

------------------------

Hard engaging jolt P-R or N-R

a) Idling speed too high

b) Refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Refer to Test Plan

-------------------

Backup lights do not light up (electrics OK)

a) Transmission switch faulty

b) Shift actuation between selector lever and transmission incorrectly set

a) Replace transmission switch, refer to 25 16 080

b) Adjust selector lever, refer to 24 00 007

-------------------

Car moves or creeps

a) Shift linkage between selector lever and transmission maladjusted

b) Clutch A defective (welded solid)

a) Adjust selector lever, refer to 24 00 007

b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

--------------------------

Position D: No power transmission

a) Clutch A destroyed

b) 1st gear one-way Gear defective

c) Shift linkage between selector lever and transmission maladjusted

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

c) Adjust selector lever, refer to 24 00 007

----------------

Hard shift impact N - D)(neng > 1500 rpm

a) Idling speed too high

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Refer to Inspection Manual

-----------------

No shift (warm or cold)

Refer to "Troubleshooting Valve Body"

------------------

No shift: Shift 1-2

a) Brakes C1 and 2 faulty

b) Insufficient oil supply to brakes C1 and C2

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

---------------------

Shift 2-1

Refer to "Troubleshooting Valve Body"

----------------

Shift 2-3

a) Clutch F faulty

b) Insufficient oil supply to clutch F

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

----------------

Shift 3-2

Refer to "Troubleshooting Valve Body"

--------------

Shift 3-4

a) Clutch E faulty

b) Insufficient oil supply to clutch E

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-----------------

No braking effect:Shift 4-3

a) Brake band C2 faulty; in this case shift 1-2 not OK

b) Insufficient oil supply to brake C2

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

------------------

No shift:Shift 4-5}>Refer to "Troubleshooting Valve Body"

----------------

No shift:Shift 5-4}>Refer to "Troubleshooting Valve Body"

----------------------

No shift:Shift 5-4

Clutch A faulty, in this case no 1st ... 4th gear

Exchange transmission,refer to 24 00 046

---------------

Shift from full load to kickdown too long

a) Plates broken

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-----------------

Engine spins in shift 2-1

a) Poor friction torque at plates

b) 1st gear one-way Gear not OK

a)b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

---------------

Engine spins in shift 2-3/3-2

a) Poor friction torque at plates

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-----------------------

Engine spins in shift 4-3

a) Poor friction torque at plates

b) 3rd gear one-way Gear not OK

a)b) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-----------------

Engine spins in shift 4-5/5-4

a) Poor friction torque at plates

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-------------------

No engine braking effect, no manual downshift 5-4

a) Clutch A damaged

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-------------

No engine braking effect, no manual downshift 4-3/3-2

a) Refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-------------------

No 1st gear, no braking action

a) Brake D faulty

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Replace converter, refer to 24 40 006

------------------

No converter lockup clutch

a) Torque converter faulty

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Replace converter, refer to 24 40 006

--------------

Engine dies when moving off in Drive (converter lockup clutch

always engaged)

a) Torque converter faulty

b) Also refer to "Troubleshooting Valve Body"

a) Replace converter, refer to 24 40 006

-------------------

No positive engagement in forward or reverse

a) Driver pressed off impeller

a) Exchange transmission,refer to 24 00 046

-------------------

Noise: Noise in all positions

a) ATF level too low

b) Valve body leaks

c) Oil strainer dirty

d) Round seal on oil filter missing/faulty

a) Correct ATF level, refer to 24 00 026

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

c) Replace oil strainer, refer to 24 31 156

d) Replace round seal, refer to 24 31 156

----------------

Leaks Oil dripping from converter bell housing

a) Round seal on oil pump body leaks

b) Round seal on pump body leaks

c) Radial oil seal for converter leaks

a) Replace round seal, refer to 24 31 020

b) Replace round seal, refer to 24 31 020

c) Replace radial oil seal, refer to 24 31 020

---------------

Leak between transmission case and oil sump

a) Mounting bolts loose

b) Gasket faulty

a) Tighten bolts. For tightening torque, refer to Technical Data

b) Replace gasket, refer to 24 11 008

---------------

Leaks Output leaks

a) Radial oil seal for output flange leaks

b) O-ring for transmission extension leaks

a) Replace radial oil seal, refer to 24 12 016

b) Replace O-ring, refer to 24 12 016

-------------

Manual shift valve shaft leaks

Radial oil seal faulty

Replace radial oil seal, refer to 24 12 106

---------------

Transmission plug leaks

a) Plugs loose

b) Seals faulty

a) Tighten plugs For tightening torque, refer to Technical Data

b) Replace seals

------------------

Oil cooler pipes leak

a) Oil cooler pipes loose

b) O-rings faulty

a) Tighten oil cooler pipes. For tightening torque, refer to Technical Data

b) Replace O-rings

-------------------

Position R: No power transmission in reverse

a) Signal wire to solenoid 3 grounded

b) Valve piston for reverse gear lock not in parked position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

-------------------

Hard engaging jolt in position R

a) Damper of brake D malfunctions

b) Modulation pressure too high

c) Wire to pressure regulator faulty

d) Pressure regulator faulty

a) Replace valve body, refer to 24 30 006

b) Replace pressure regulator, refer to 24 34 861

c) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

d) Replace pressure regulator, refer to 24 34 861

------------------

Position D:No power transmission forwards

a) Damper A blocked

b) Signal wire to solenoid 5 grounded

a) Replace valve body, refer to 24 30 006

b) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

----------------

Hard engaging jolt in position D

a) Damper of clutch A malfunctions

b) Wire to pressure regulator faulty

c) Pressure regulator faulty

d) Modulation valve malfunctions

a) Replace valve body, refer to 24 30 006

b) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

c) Replace pressure regulator, refer to 24 34 861

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

--------------------

Hard shift jolts in general

a) Modulation valve malfunctions

b) Wire to pressure regulator faulty

c) Pressure regulator faulty

a) Replace valve body, refer to 24 30 006

b) Repair/replace wire harness, refer to 24 34 501

c) Replace pressure regulator, refer to 24 34 861

------------------

Position D:No shift 1-2

a) Wire to output speed sensor faulty

b) Output speed sensor faulty

c) Signal wire to solenoid 1 grounded

d) Shift valve 1 seized in parked position

e) Damper C2 or clutch valve C1 seized

f) Shift valve 3 seized in parked position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace speed sensor,refer to 24 34 871

c) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

e) Replace valve body, refer to 24 30 006

f) Replace valve body, refer to 24 30 006

---------------------

No shift 2-1

a) Signal or positive wire to solenoid 1 faulty

b) Solenoid 1 faulty

c) Shift valve seized in pushed position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 1, refer to 24 34 853

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

----------------

No shift 2-3

a) Signal wire to solenoid 2 faulty

b) Solenoid 2 faulty

c) Shift valve 2 seized in pushed position

d) Pulling valve 2-3 seized in parked position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 2, refer to 24 34 853

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

--------------------

No shift 3-2

a) Signal or positive wire to solenoid 2 faulty

b) Shift valve seized in parked position

c) Pulling valve 2-3 seized in pushed position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

-------------------

Position D:No shift 3-4

a) Signal wire to solenoid 3 grounded

b) Solenoid 3 faulty

c) Shift valve seized in pushed position

d) Damper E seized

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 3, refer to 24 34 853

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

--------------------

No shift 4-3

a) Signal or positive lead to SV 1 defective

b) Shift valve 4 seized in parked position

c) Damper C2 blocked

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

-------------------

No shift 5-4

a) Signal wire to solenoid 1 grounded

b) Solenoid 1 faulty

c) Shift valve 4 seized in pushed position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 1, refer to 24 34 853

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

----------------------

Car moves off in 2nd gear engaged

a) Signal or positive wire to solenoid 1 faulty, in this case no 5th gear

b) Shift valve 1 seized in parked position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

--------------------

Car moves off in 3rd gear engaged

a) Signal or positive wire to solenoids 1 and 2 faulty

b) Shift valves 1 and 2 seized in parked position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

----------------

Car moves off in 4th gear engaged

a) General positive wire faulty (transmission without current)

b) Shift valves 1, 2 and 3 seized in parked position

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

---------------

Shift transitions in zero load positions, full load shifts too hard

a) Modulation valve function not O.K.

b) Wire to pressure regulator faulty

c) Pressure regulator faulty

d) Damper malfunctions

a) Replace valve body, refer to 24 30 006

b) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

c) Replace pressure regulator, refer to 24 34 861

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

---------------------

Shift transitions of full load and kickdown shifts too long

a) Pressure reducing valve 1 or 2 not O.K.

b) Modulation valve function not O.K.

c) Pressure regulator faulty

a) Replace valve body, refer to 24 30 006

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

c) Replace pressure regulator, refer to 24 34 861

------------------------------

Engine dies from shift 2-3/3-2 (overlapped control)

a) Signal or positive lead to SV 4 defective

b) Solenoid 4 faulty

c) Pull/push valve 1 moves too hard

d) Aperture for damper G clogged

e) Damper F moves too hard

f) Pull valve 2-3/3-2 moves too hard

 

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 4, refer to 24 34 853

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

e) Replace valve body, refer to 24 30 006

f) Replace valve body, refer to 24 30 006

------------------------

Engine dies from shift 4-5/5-4 (overlapped control)

a) Signal or positive lead to SV 5 defective

b) Solenoid 5 faulty

c) Pull/push valve 2 moves too hard

d) Damper C2 malfunctions

e) Pull valve 4-5/5-4 moves too hard

f) Damper A moves too hard

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 5, refer to 24 34 853

c) Replace valve body, refer to 24 30 006

d) Replace valve body, refer to 24 30 006

e) Replace valve body, refer to 24 30 006

f) Replace valve body, refer to 24 30 006

---------------------

Converter lockup clutch - Shift transitions too hard

Converter clutch function impaired

Replace valve body, refer to 24 30 006

------------------

No converter lockup clutch

a) Signal or positive wire to solenoid 6 faulty

b) Solenoid 6 faulty

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace solenoid 6, refer to 24 34 853

--------------------

Engine dies when stopping car in drive position (converter lockup

clutch always engaged)

a) Signal wire to solenoid 6 grounded

b) Converter lockup clutch valve seized in pushed position

c) Solenoid 6 faulty

a) Repair/replace wire harness, refer to 24 35 501

b) Replace valve body, refer to 24 30 006

c) Replace solenoid 6, refer to 24 34 853

----------------

Shift speed and shift quality generally not O.K.

Temperature sensor not O.K.

Replace wiring harness,refer to 24 35 501

-----------------

Troubleshooting peripherals

Idling speed control (throttle valve electronic engine power

control)

Wrong shift points, oscillating shifts

a) Engine idling speed too high or too low

b) Idling speed control valve faulty

a) Refer to Test Plan

b) Replace idle speed control valve, refer to 13 41 500

--------------------

Kickdown switch

No kickdown shifts, only partial load/full load shifts

a) Wire harness faulty

b) Kickdown switch faulty

c) Kickdown switch maladjusted

a) Repair wire harness

b) Replace kickdown switch, refer to 35 41 480

c) Check adjustment, refer to 35 41 480

-----------------

Program switch: No S program or only S program

a) Signal wire to program switch faulty

b) Program switch faulty

a) Repair wire harness

b) Replace program switch, refer to 61 31 265

---------------------

No W program or only W program

a) Signal wire to program switch faulty

b) Program switch faulty

a) Repair wire harness

b) Replace program switch,refer to 61 31 265

----------------

Position switch (selector lever):No shifts Car remains in shifted gear

a) No positive supply/fuse faulty

b) Signal wire faulty

c) Switch faulty

a) Replace fuse

b) Repair wire harness

c) Replace switch, refer to 25 16 080

-------------------------------------------------------

Wenn das alles nichts hilft, Fehlerspeicher auslesen.

Nachtrag: Schaltkasten ueberholen Anleitung https://forum.e34.de/thread.php?threadid=208602&hilight=5hp18

5HP 18 no move or delay http://www.europeantransmissions.com/Bulletin/DTC.BMW/01-35.pdf

Filter wechseln http://www.autotechnik-forum.de/viewtopic.php?t=2356

Und google mal mit zf 5hp18 kein Vortrieb.

Automatik-Getriebe 5HP-18 detaillierte Beschreibung

http://www.ah525i24ve34.at/.../E34_technik_getriebe_atm.html

Erich, Du bist echt ein wandelndes E32/E34 Lexikon! :D

Ich lerne immer noch. Hab gerade von einem Bekannten einen AC Schnitzer E34 S5 3.7 bei mir stehn, der laeuft im Moment nur noch Rueckwarts, Vorwaerts schleicht er nur. Hat ein 4HP22 drin.

Hatten schon den Schaltkasten ab, ATF riecht verbrannt, Stuecke der Kupplungslamellen sind in der Oelwanne, ein sicheres Zeichen, dass die Kupplungspakete hin sind.

Neue Teile sind schon bestellt, wird komplett ueberholt mit neuen Kupplungspaketen. Dauert aber bis Ende April, weil wir nur an den Wochenenden dran arbeiten, wenn Zeit ist, und die Lamellenpakete muessen erst noch kommen.

Themenstarteram 14. Mai 2016 um 23:07

Das Problem wurde gelöst.

Der Wählschieber der ins Schaltgerät rein geht war abgebrochen (Kunststoff). Ich habe dann ein Neuteil (Aluminium) bei ZF bestellt, eingebaut, alles montiert, Getriebe nach Anleitung befüllt und dann funktionierte alles wieder korrekt!

Danke fuer die Rueckmeldung, ist immer gut, wenn das Problem und die Loesung in einem Thread sind, sind leider zuviel Problemfaelle in den Foren, wo ein Problem beschrieben wird, Ratschlaege gegeben werden, und man hoert nie wieder was.

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