ForumVolvo
  1. Startseite
  2. Forum
  3. Auto
  4. Volvo
  5. Rückruf D5

Rückruf D5

Themenstarteram 3. Mai 2010 um 15:14
Beste Antwort im Thema
Themenstarteram 3. Mai 2010 um 15:14
21 weitere Antworten
Ähnliche Themen
21 Antworten

Zitat:

Original geschrieben von Eifel-Elch

So einige Dinge sollte man dem Fahrer dennoch überlassen. Sonst glaubt noch jeder mit auch nur einer halben Gehirnzelle, er könnte autofahren... :D

:D hehehe ..... :eek:

 

und bald nehmen sie uns auch noch das lenkrad wech :cool:

 

 

LG

Vidaman

... und was da noch so alles kommt. für software updates braucht man bald nicht mehr zum :). über sat bleibt dein auto immer auf dem neusten stand. die D5 bekommen einen ölüberlauftank. sammelbehälter für die nächste wartung. der :) flucht jetzt schon, wenn der kunde sein öl selber anliefert. und, und, und ;)

 

 

Habe grad auf svt.se (schwed. öffentliches Fernsehen/Radio) folgenden Artikel gefunden:

Zitat:

http://svt.se/2.22620/1.1987230/volvo_aterkallar_tiotusentals_bilar

Volvo återkallar tiotusentals bilar

Bilar kan kallas tillbaka

Publicerad 3 maj 2010 - 10:32

Uppdaterad 3 maj 2010 - 17:54

På grund av ett fel med oljenivån kan vissa Volvomodellers motorer skena. Nu varnar företaget 158.000 bilägare och återkallar ytterligare 91.000 bilar.

Minst 55 förare av Volvobilar med dieselmotorer har råkat ut för att bilen fortsatt eller till och med ökat farten trots att man har släppt gasen. Boven är olja som tränger in i motorn.

Die Kernaussage ist, daß Volvo 158000 Halter informieren wird und zudem 91000 Volvos zurückruft. Mindestens 55 Volvofahrer haben erlebt, daß der Wagen ohne getretenes Gaspedal beschleunigt.

-Vi har inga rapporter om olyckor eller personskador, men för föraren kan det vara en obehaglig upplevelse. Det kan upplevas som att bilen gasar av sig själv, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT.

Inga incidenter i Sverige

Under andra halvåret i fjol kom de första varningssignalerna om att Volvobilar rusade. Nu har totalt 55 fall rapporterats. Inget av dem i Sverige. Runt hälften har inträffat i Tyskland, 14 i Polen och sedan en handfull eller färre fall i en rad andra europeiska länder.

Von den 55 Fällen ist ca. die Hälfte in DE aufgetreten.

-Vi såg att det var ett mönster först för en tid sedan. Problemet kan uppstå vid körning på ett speciellt sätt. Typiskt är att man först kör relativt lugnt inne i stan och sedan kör i höga hastigheter på en motorväg, säger Per-Åke Fröberg.

Der Grund ist ein bestimmtes Fahrmuster: erst langsame Fahrweise in der Stadt und dann plötzlich hohe Geschwindigkeiten auf der Autobahn.

Det som har hänt är att motorn har börjat gå på olja som har trängt in motorns förbränningsrum via vevhusventilationen och insugningssystemet.

-Motorn kan fortsätta i flera minuter på det sättet. För att få stopp på bilen ska man lägga ur växeln och bromsa, säger Per-Åke Fröberg.

Två orsaker

Att det blir för hög oljenivå kan ha två orsaker enligt Volvo PV. Antingen har dieselbränsle spätt ut oljan på sin väg till partikelfiltret, vilket i sin tur kan bero på ett mjukvarufel. Eller så har det fyllts på för mycket olja vid service.

Bilar som berörs är följande modeller som har femcylindriga dieselmotorer (2.4D eller D5) samt dieselpartikelfilter: S 40/V 50 årsmodell 2006-2010, C 30/C 70 årsmodell 2007-2010, S 80 årsmodell 2007-2009, V 70/XC 70 årsmodell 2008-2009 samt XC 60 årsmodell 2009.

Betroffen sind nur 2,4D und D5 aus obenstehenden Modelljahren.

Volvo PV skickar i veckan ut brev till de berörda Volvoägarna där de uppmanas att kontrollera oljenivån. Totalt handlar det om 158.000 bilar i mer än 30 länder. 32.000 finns i Sverige.

Är oljenivån under maxgränsen finns det ingen risk.

Fel på ytterligare 91.000

För ytterligare 91.000 bilar, varav drygt 14.000 i Sverige, finns samma problem med att oljenivån ökar eller är för hög. Men de kan enligt Volvo inte drabbas av att motorn skenar, utan det allvarligaste som kan hända är att motorn skadas. De bilarna kan åtgärdas och därför kallas de in till verkstad för att uppgradera motorstyrenheten med ny mjukvara.

Fehler an weiteren 91.000 Auto. Diese sind laut Volvo nicht davon betroffen, daß der Motor spontan beschleunigt, jedoch kann der Motor möglicherweise beschädigt werden. Diese Autos können mit einer neuen Motorsteuerungssoftware ausgerüstet werden. (Bin mir hier nicht ganz sicher, ob ich das korrekt erfaßt habe)

För de 158.000 bilarna har Volvo ännu inte någon lösning på problemet.

Volvo anser sig inte vara i samma situation som Toyota, som har fått återkalla flera miljoner bilar efter rapporter om skenande bilar.

-Vi förstår att kopplingen till Toyotas problem görs, men den stora skillnaden är att hos oss kan kunden själv kontrollera oljenivån och se om man är i riskzonen, säger Per-Åke Fröberg.

Flest berörda bilar i Sverige

• Endast bilar med femcylindrig dieselmotor (2.4D eller D5) och dieselpartikelfilter berörs.

• Följande modeller: S 40/V 50 årsmodell 2006-2010, C 30/C 70 årsmodell 2007-2010, S 80 årsmodell 2007-2009, V 70/XC 70 årsmodell 2008-2009 samt XC 60 årsmodell 2009.

• Totalt runt 158.000 bilar i drygt 30 olika länder. Flest, 32.000, finns i Sverige. Sedan följer Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike och Belgien.

• Ytterligare 91.000 bilar, varav drygt 14.000 i Sverige, har samma problem med att oljenivån ökar efter hand eller är högre än maxnivån. Men för dem kan inte motorn skena. De ska åtgärdas på verkstad genom att motorstyrenhetens mjukvara uppgraderas. Det rör XC 90 årsmodell 2006-2009, V 70 årsmodell 2006-2008, XC 70 årsmodell 2006-2007 och S 60 årsmodell 2006-2009.

Der Rückruf der 91000 Volvos betrifft die obenstehenden Modelljahre.

Källa: Volvo Personvagnar (TT)

Das heißt im Umkehrschluß, daß den 91000 betroffenen Volvos der P26 bis MY09 geholfen werden kann, die 158000 Volvos, die vorerst nicht repariert werden können, fallen teilweise in die gleichen MY, sind aber (siehe Liste weiter oben) entweder die Kleinelche mit dem 180PS D5 oder die neuen auf EUCD-Basis.

 

Edith sagt: in der AMS-Meldung ist nur von 158.000 Volvos die Rede. 91.000 weitere fallen unter den Tisch.

Dieser kurze Artikel (http://di.se/Default.aspx?pid=205965__ArticlePageProvider) verdeutlich das Problem.

Zitat:

Auszug

Ytterligare 91.000 bilar riskerar dock att drabbas av ett annat slags fel, som också orsakas av oljetrycket.

"På vissa årsmodeller kan detta leda till missljud och motorskador."

Enligt Per-Åke Fröberg är problemen kopplade till att biodiesel blandas med vanligt dieselbränssle i de berörda bilmodellerna. Bara bilar med ett så kallat dieselpartikelfilter berörs.

Bilmodeller som använts sedan 2006 kan ha drabbats. Varför uppmärksammas problemet först nu?

"Vi har inte fått indikationer på att det här problemet förekommit tidigare. Förmodligen beror det på att det är först på senare tid man ökat inblandningen av biodiesel."

Per-Åke Fröberg tillägger att problemen är vanligast i Tyskland och Polen.

"Det är länder där man har extra hög inblanding av biodiesel."

Die 91000 betroffenen Wagen haben ein Problem mit dem Öldruck, der zu Störgeräuschen und Motorschäden führen kann. Seit MY06 sind Wagen betroffen, wahrscheinlich ist die Ursache Eintrag von stark biodieselhaltigem Kraftstoff in das Motoröl. Hauptsächlich tritt das Problem in DE und PL auf, wo Biodiesel in höheren Konzentrationen beigemischt wird.

Zitat:

Original geschrieben von volvocrasher

 

-Vi såg att det var ett mönster först för en tid sedan. Problemet kan uppstå vid körning på ett speciellt sätt. Typiskt är att man först kör relativt lugnt inne i stan och sedan kör i höga hastigheter på en motorväg, säger Per-Åke Fröberg.

Der Grund ist ein bestimmtes Fahrmuster: erst langsame Fahrweise in der Stadt und dann plötzlich hohe Geschwindigkeiten auf der Autobahn.

Endlich mal jemand, der mit mir konform geht. :D

Interessant das Thema. Ich bin ebenfalls betroffen mit meinem 06-er S60 D5, der Brief kam gestern. Was wird getan zur Behebung des Problems? Offenbar solls mit neuer Software getan sein. Ist das dann wirklich eine Verbesserung des Fahrzeuges oder nur ein Flickwerk das wohl das Problem löst und einen Haufen andere unschöne Nebenwirkugen hat?

Oel kontrollieren kann ich selber und gefahren werden kaum Kurzstrecken, so sollte das Problem nicht auftauchen.

Volvo bittet mich nun zum vorsorglichen Software-Update betrf. Ölstand.

 

"In der Zwischenzeit wurden die Nachforschungen und Untersuchungen durch unser Mutterhaus in Schweden abgeschlossen und die für Ihr Fahrzeug erforderlichen definitiven Massnahmen können somit eingeleitet werden. Um diese erfolgreich umzusetzen, werden die betroffenen Fahrzeuge für eine Modifikation (neue Software) zu den Volvo Vertretern zurückgerufen."

 

Weiss jemand, was das Software Update denn bewirkt?

Nach Aussage meines Händlers wird Ablauf des Regenerationsprozesses (blödes Wort) des Partikelfilters geändert.

Wie genau wusste er aber auch nicht.

Den Aufkleber mit der neuen Füllstandshöhe des Öls habe ich sicherheitshalber aber trotz neuer Software bekommen.

Frank

Deine Antwort
Ähnliche Themen