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Problem mit Lichtmaschine Golf 6 GTD

VW Golf
Themenstarteram 1. August 2021 um 14:19

Hallo. Ich brauche Hilfe bei meiner Lichtmaschine.

Vor ein paar Monaten habe ich gesehen, dass meine Systemspannung auf 13,2 V abfällt (ich habe einen Spannungsmesser in meinem Android-Radio auf dem Hauptbildschirm).

Auch wenn diese Spannung abfällt, habe ich das Gefühl, dass der Motor für einen sehr kurzen Moment etwas zittert (wie Schlag)

Ich habe VCDS und habe alles mit Motor und Kraftstoffsystem überprüft. Da ist alles gut und habe keine Probleme, was für "Schütteln" sorgen kann

Meistens fällt diese Spannung ab, wenn das Auto im Leerlauf ist oder wenn ich im Verkehr fahre.

Lichtmaschine ist noch original von Valeo 140A (1 Jahr habe ich den Zahnriemen und auch die Lichtmaschinenriemenscheibe von der Marke "Valeo" ersetzt)

Hat jemand Vorschläge?

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5 Antworten

Vielleicht ist der LIN-BUS zu LIMA gestört? Check die Messwertblöcke zum Lima-Status bei auftreten des Fehlers, kontrolliere mit einem echten Messgerät die Ladespannung und check die Verkabelung vom dicken Pluskabel der Lima zu dem Sicherungsblech an der E-Box sowie Polklemmen der Batterie (lockere Verbindungen, vergammelte Anschlüsse).

Themenstarteram 1. August 2021 um 17:28

Zitat:

@alex1234567890 schrieb am 1. August 2021 um 15:25:43 Uhr:

Vielleicht ist der LIN-BUS zu LIMA gestört? Check die Messwertblöcke zum Lima-Status bei auftreten des Fehlers, kontrolliere mit einem echten Messgerät die Ladespannung und check die Verkabelung vom dicken Pluskabel der Lima zu dem Sicherungsblech an der E-Box sowie Polklemmen der Batterie (lockere Verbindungen, vergammelte Anschlüsse).

Danke für die Antwort. Ich habe keine Erfahrung mit dem Lin-Bus und ich habe nicht verstanden, was Lima ist. Wenn Sie bitte etwas tiefer erklären können, welche Parameter ich überprüfen muss. Verdrahtungskontakte habe ich vorher überprüft, sie sind in einem guten Zustand. Auch mit Multimeter gemessen, damit die Spannung in Vcds korrekt angezeigt wird.

p.s. Ich vergesse zu sagen, dass das Auto 278000 km auf dem Armaturenbrett hat und nach meiner bisherigen Erfahrung beträgt die mittlere Lebensdauer der Lichtmaschine +/- 300000 km

Ich bin ein englischsprachiger Benutzer, also entschuldigen Sie bitte, dass ich die Übersetzungsoption verwende.

If the generator is running for so many km I would replace it without wasting my time...

The LIN-BUS is a bi-directional data-line connection so the generator can tell the control unit some status information, for example how much of the maximum power the generator is actually generated and the control unit can rise or lower the voltage that is beeing generated. When you are using VCDS you can check the measurement-blocks listing for things like generator load-status and so on. If everything looks fine, I would do the classical check:

Keep the engine off for at least 2h then measure the voltage on the battery. Turn the engine on, check the voltage that appears on the battery again. You should see a voltage between 13,5V and 14,4V - if this ist not the case

accelerate the engine for a few seconds over 2000 turns per minute and check the voltage again. When the voltage is now in the range 13,5V - 14,4V it looks like that the regulator did not magnetize the rotor (On older cars this was the D+ connection that does not exist anymore). The coal contacts for the rotor may be worn out for a good contact and the generator comes up just from residual magnetics in the rotor.

When the voltage ist in the range without acceleration then you can check for regulator stability, let the engine run at 2000 and check if the voltage keeps in a range of +- 0,2V when you switch on seat heating, light, rear window heater.

From my point of view it looks like that the coal contacts are worn out and the generator works only on higher rotational speed with residual magnetics left in the rotor. You may can see this if your lights are on a white wall, if you accelerate the idle speed for the first time after engine startup for a moment - the lights becomes brighter and keeps brighter even if the engine goes down on regular idle (only with classical light-bulb, with arc-light there might be no effect).

 

Themenstarteram 1. August 2021 um 19:47

@alex1234567890

Now I understand what you mean about LIN-BUS. I measured generator load volume in Engine Advanced measuring data table. On idlle it`s around 50% of load, when I raise RPM till 2000 then is came down till 25-30%

I did classic test and I have 14.2v ater turning engine "on" in idlle state.

Tested regulator stability. On 2000 RPM`s I turned on A/C, mirror and rear windows heating, voltage drops from 14.1v to 13.9. Then I turned on All possible lights on front I get drop to 13.6-13.7.

About lights, one interestning thing what I saw couple of week`s ago. I need to drive in night time and when I was in the car I turn lights on because I was looking for a things on back seat. Later I started car with interior lights on and then I saw that lights start a bit playing with brightness. Not very much but you can easy saw that. For one second darker, then back to normal...

P.s. Big thank you for English explanation. I have just started the way in learning German :)

Okay. Your values and checks are looking ok. But there is one thing I have forgotten: The connector for the car-radio is just fused an directly wired with the battery in the e-box beside, no relais etc. When the radio measures a voltage drop - there is not so much in between. Sometimes other users had problems with the fuse holders inside the e-box, maybe you can check the fuses for a good contact, and the fuse holder for molten plastics. On the front side of the e-box is also a metal sheet with fuses inside that distributes +12V for high-power components (where the big red cables are connected). Sometimes the screws became loose here. A voltage drop can also appear when the ground distributor on the chassis has a bad connection, the radio ground should be wired on the connector that is placed on the side of the footwell.

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